Khamis, 20 Jun 2013

nenek cucu sulung

                                  asalamualaikum... semua warga kota mahupun desa
................. nenek cucu sulung........
pada satu hari 15-6-2013 terjadilah sebuah kisah agak kalut juga..lebih kurang pukul 3ptg.... hari cari sendiri  ok hi hi hi  tengah sedap sedap rilex dirumah bunyi deringan telifon trot!!!! trot!! lebih kurang macam tulah akupun angkat panggilan dari seorang yang akan naik pangkat begelar tok minta bantuan tolong bawakan anak pempuannya pergi hospital sakit nak bersalin biasalah kalau dah berumahtangga ... yang jadi isteri itulah tanggung jawabnya beranak beranak hu hu hu... kebetulan hari itu suami dia berkerja menantu laki berkerja juga...nak jadikan cerita berlaku kemalangan agak teruk juga membabitkan 4 buah kenderaan jadi bila si bakal tok telipon ambulan kena tunggu semua ambulan keluar kes kemalangan tut tut aku yang jadi ambulan ....aku pun bergegas kerumah yang perlukan bantuan aku ....sampai saja aku tenguk macam kecoh saja nie apahal rupa2nay anak buah aku ada dekat sana  dengan mak dia sekali.... anak buah aku baru umur 5tahun tapi dia punya cakap macam orang dewasa bukan nak puji anak buah aku memang cakap pandai ... anak buah aku tengah membebel dekat pompuan mengandung tu dia ...tula banyak sangat berjalan sebabtu sakit selmbe dia ja saun pompuan tu ha ha ha ..biasala orang sakit nak beranak mana buleh duduk diam kan ... dia kata lagi awat cantik sangat perut pun besar duduk diam2la ha ha ha budak mana faham lagi orang sakit nak besalin.... sama macam orang laki juga taktau  sakit nak bersalin tu macam mana.. lepastu bersiap semua barang bubuh dalam kerata.... pakat2 naik bakal tok,adik aku  pergi juga apalagi anak buah aku mesti wajib punya sebab mak dia ikut.... dengar suara nanti2 adik kena ikut juga nie nanti sapa nak jaga tu kakak tu saki  naik juga pergilah kami berlima..jauh juga dari bagan serai nak pergi taiping....masa dalam kereta  biasalah bakal tok punya telifon takhenti berbunyi asyik tanya kabar si abg la adik la telifon biasa la ambil berat tengtang keluarga bagus bagus... tut tut   bunyi la satu panggilan dari anak laki...laki tu adik pada pompuan yang mengandung...buleh tahah juga  bakal yang nak jadi tok kelakar juga orangnya.... 
anak laki ....pun bertanya mak pergi dengan sapa??? 
si mak........ pun jawap pergi dengan jiran ... 
anak laki.... tanya lagi jiran mana???? 
si mak ........sebelah rumah anak opah...
anak laki.....tanya lagi anak opah yang mana satu???
si mak........ bekata nanti telipon balik nie kak hang tengah sakit nie
anak laki.... tanya lagi tidak menyusahkan jiran ka???
si mak........ takpa apap nanti mak bagi tau la..
yang si bakal tok tengah susah hati tenguk anak pompuan gaduh sakit macam takbuleh tahan ...yang anak buah aku pesan dekat pompuan mengandung tu tahan tau dekat dah tahan tahan
anak laki ....tanya lagi kakak ikut sekali ka???
si mak ........jawap kak hang tak ikut  dia duduk rumah .. mak tolong p bersalin kat dia ha ha ha aku bawa kereta macam nak rak punya gelak yang pompuan mengandung duk tahan sakit pun gelak juga nasib baik takberanak dalam kerata aku adoiii macam macam...
adoiii yang adik  laki  pun kalut juga nak dapat anak buah sulung si tok lagi kalut cucu sulung.. apa pun alhamdulillah selamat sampai hospital pukul 5ptg pukul 6 setengah ptg lahirlah seorang bayi perempuan.,... nenek dapat cucu sulung .....alhamdulillah semuanya selamat dengan izin ALLAH ...salammm senyummmm selalu...!!!
                                                       ariyoariza.blogspot.com

Tiada ulasan :

Catat Ulasan