Jumaat, 5 Julai 2013

BERMULANYA SENI SILAT LINTAU WARISAN siri 1

assalamualaikum semua anak-anak lintau warisan, serta semua pertubuhan-pertubuhan silat-silat melayu di bumi ALLAH.
disini kita kongsikan salah silah bermulanya SENI SILAT LINTAU WARISAN.
DAUD BIN ZAKARIAH anak jati bagan serai, dilahirkan dalam golongan keluarga yang sederhana, semasa kecil beliau terdedah dengan kehidupan anak kampung, beliau  seorang anak kampung yang berminat dengan kehidupan seni. ketika usia belasan tahun beliau  mula berjinak-jinak serta ingin ambil tahu tengtang seni silat melayu. oleh kerana minatnya yang mendalam tengtang silat-silat melayu beliau banyak berguru di setiap pelusuk kampung untuk mempelajari seni silat melayu.
ahirnya beliau  bertemu dengan seorang guru seni silat lintau iaitau arwah pakcik kasim, disinilah bermulanya cikgu daud menimba ilmu persilatan yang lebih mendalam, beliau banyak mendapat ilmu persilatan dari arwah pakcik kasim, baginya semua guru-guru dan silat-silat melayu ada kelebihannya tersendiri. tapi cikgu daud lebih cenderong dengan seni silat lintau yang dipelajarinya dari gurunya arwah pakcik kasim.

KETIKA CIKGU DAUD BERUSIA 17 TAHUN

ketika berusia 17 tahun beliau cukup lincah bersilat. boleh dikatakan pangtang terdengar bunyi gengdang silat  mulalah faham faham ja kan...  sambung...siri 2 kisah pertangdingan cikgu daud sekitar malaysia
salam senyum selalu....sekadar berkongsi cerita bersama anak-anak lintau...

boleh tinggalkan komen anda dibawah..


3 ulasan :

  1. len benor muka a.daud masa umur 17 tahun

    BalasPadam
  2. Arwah pak kassim atau Abu Kassim b Kamarudin disemadikan di Jalan Sultan Islandar Shah K.kangsar

    BalasPadam